rejestracja i pytania pod numerem telefonu prosimy o kontakt telefoniczny w godzinach:
pn - pt: 9.00-20.00, sobota: 9.00-13.00
+48 91 423 57 57

Jest to mimowolna i nadmierna aktywność mięśni żwaczy prowadząca do zaciskania zębów i zgrzytania nimi.

Najczęściej występuje podczas snu, ale może także występować w ciągu dnia. U wielu osób staje się nieświadomym nawykiem. Osoby te mogą nie zdawać sobie sprawy z występujących u nich zaburzeń, że podczas snu głośno zgrzytają zębami, często budzą się rano z obolałymi mięśniami szczęki lub bólem głowy. Bruksizm może powodować bóle stawów skroniowo-żuchwowych, prowadzi do patologii pod postacią trzasków i przeskakiwania oraz ścierania patologicznego zębów połączoną z ich nadwrażliwością i obniżoną wysokością zwarcia co sprzyja również powstawaniu zmarszczek. Zmienia się wygląd twarzy powodując tzw. „kwadratową twarz”.

Przyczyny bruksizmu są różne, zarówno miejscowe jak i ogólnoustrojowe. Dominującym czynnikiem ogólnoustrojowym jest stres.

Sposobów leczenia bruksizmu jest wiele. Najczęściej stosuje się szyny relaksacyjne lub toksynę botulinową ( botox).

Botox ma na celu relaksację mięśni żwaczy i czasami mięśni skroniowych. Wywołane tym schorzeniem stałe napięcie mięśni (żwaczy, potylicy i karku) wyzwala napięciowe bóle głowy. To ból odczuwany np. za okiem, często powodujący łzawienie, o objawach i natężeniu bardzo przypominających migrenę. Toksyna botulinowa zmniejsza długotrwałe napięcie mięśnia żwacza, które jest źródłem bólu. Nieleczony bruksizm powoduje silne bóle głowy i twarzy, problemy z kręgosłupem, a nawet słuchem oraz wzrokiem.

Zabieg z użyciem botoxu należy do małoinwazyjnych. Stan relaksacji mięśniowej pacjent już odczuwa po kilku dniach od zabiegu, a efekt utrzymuje się średnio 6 miesięcy.

br_1 br_2